A MOB és a MPB stratégiai partnere

Budapestre jöhet az Olimpia 2020-ban

A PwC januárban fejezte be az elemzést egy 2016-os, illetve egy 2020-as rendezésre vonatkozóan. Ennek makrogazdasági opponensi feladatát a Kopint-Datorg Zrt. látta el. A PwC által készített megvalósíthatósági tanulmány ismeretében a BOM elnöksége arra az álláspontra helyezkedett, hogy a 2020-as olimpia reális és elérhető cél Magyarország számára. Ahhoz, hogy hazánk 2011-ben ütőképes pályázattal szálljon versenybe a 2020-as olimpia rendezési jogáért, a BOM véleménye szerint már idén számos feladatot meg kell oldani. Fontos teendő az ország és a Főváros hosszútávú fejlesztési terveinek összehangolása egy 2020-as ötkarikás játékok szükségleteivel, akárcsak az olimpia helyszíneinek előzetes kijelölése. E lépések megtételére a BOM vezetése egy önálló Olimpia Törvény megszületésében látja a garanciát, ezért a Kormánnyal, az öt parlamenti párttal és a Fővárossal folytatott előzetes egyeztetéseket követően a civil szervezet megbízta a Siegler Ügyvédi Irodát (a Weil/Gotschal & Manges LLP budapesti irodáját) a törvénytervezet elkészítésével. A BOM a törvénytervezet megírásának szakmai előkészítését saját forrásaiból finanszírozza, annak elkészülte után pedig vállalja a politikai egyeztetést, hogy a Parlament ötpárti konszenzussal tudja elfogadni azt. A BOM elnökségének véleménye szerint a kormány már ebben a ciklusban meg tud tenni egy sor olyan előkészületi lépést, amely a költségvetést egy forinttal sem terheli, viszont nélkülözhetetlen feltétele annak, hogy a 2010-ben kezdődő ciklusban a hatalmon lévő kormány megalapozottan támogathassa Budapest jelentkezését 2011-ben a 2020-as Nyári Olimpiai és Paralimpiai Játékok megrendezésére. A Kopint-Datorg opponensi véleménye megerősíti a PwC tanulmány azon megállapítását, miszerint a 2016-os olimpia megrendezése makrogazdasági szempontból nem reális, a 2020-as olimpiarendezés lehetősége azonban nem zárható ki - a tanulmányban is felsorolt előfeltételek teljesülése esetén. Alapvető feltétel ehhez a konvergencia-program sikeres megvalósítása, az euró bevezetése 2013-ig, és évi 3-4%-os átlagos éves gazdasági növekedés a következő évtizedben. A Kopint-Datorg további kockázatot lát abban, hogy az államháztartási stabilizációt közvetlenül követő - a stabilitás fenntartásának szempontjából még rendkívül érzékeny - időszak egy 2020-as rendezés esetén is összeérne az intenzív olimpiai felkészülés éveivel. A Kopint-Datorg opponensi véleménye leszögezi, hogy ma az államháztartási egyensúly helyreállítása a gazdaság elsődleges érdeke, ezért semmilyen pótlólagos állami beruházást nem szabad elkezdeni az olimpia rendezése jegyében, a stabilizáció éveiben. Célszerű azonban az Új Magyarország Fejlesztési Terv infrastruktúra-fejlesztési fejezeteinek koordinálása során már most figyelembe venni egy későbbi olimpia szempontjait is. Bár jelenleg még mindenki a 2016-os olimpiai pályázattal van elfoglalva, úgy tudni a 2020-as XXXII. Nyári Olimpiai Játékokra tíz nemzeti olimpiai bizottság szeretne benyújtani pályázatot. Nagy kérdés persze, hogy 2009 októberében melyik város kapja meg a 2016-os Olimpia rendezési jogát. London után a legesélyesebb jelölt Tokió, Montreál, Rio de Janeiro, Chicago vagy Los Angeles lehet. 2020-ban pedig visszatérhet az Olimpia ismét Európába és Budapestnek olyan roppant erős kihívói lehetnek, mint Varsó, Prága és Koppenhága. A lehetséges 2020-as pályázók: 1. Budapest 2. Busan (Dél-Korea) 3. Fokváros (Dél-Afrika) 4. Koppenhága (Dánia) 5. Genf-Lyon (Svájc-Franciaország) 6. Philadelphia (Egyesült Államok, Pennsylvania ) 7. Prága (Csehország) 8. Varsó (Lengyelország) 9. Detroit (Egyesült Államok, Michigan) 10. Melbourne, Perth, Brisbane vagy Adelaide (Ausztrália) 

Forrás: http://www.sportforum.hu/?page=cikkek&katid=1008&subkat=1011&newsid=47407

Támogatóink